Kleurpsychologie in branding – dat verschilt dus per branche

Kleurpsychologie is een essentieel onderdeel van branding en logo design. En als je ontwerper bent heb je vast wel eens gekeken naar de relatie tussen merkwaarden en kleuren.
Tot zover gesneden koek dus.

Maar wist je ook dat de emotionele impact van kleuren afhankelijk is van de branche waarbinnen ze toegepast worden? Deze infographic van Towergate Insurance analyseert de logo’s van 520 bedrijven. Het identificeert kleur voorkeuren en onderzoekt hoe het kleurgebruik bijdraagt aan de emotionele impact ervan.

Mooi rood is niet lelijk

Het is dus niet zo dat dezelfde kleur altijd dezelfde emotie oproept, ongeacht voor welk merk. Neem bijvoorbeeld rood – in de restaurantindustrie veel gebruikt. Het is een attentiegrijpende kleur die zelfs honger schijnt te stimuleren. Maar rood in de luchtvaartindustrie? Daar staat het voor warmte en zorg- een essentiële kwaliteit van elke luchtvaartmaatschappij.
De communicatie-industrie gebruikt heel veel blauw. Dat communiceert lekker duidelijk en helder. Maar in de farmaceutische industrie staat blauw voor gezondheid en betrouwbaarheid.

Het is de moeite waard om deze infographic er eens naast te houden..als je bezig bent met een logo, huisstijl of interieur. Onderzoek welke waarden voor jouw merk belangrijk zijn, en kies daarbij je kleur.

Enjoy!

 

versdenkers-kleur-in-branding

 

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug

worlds-apartloze-leuzen