Hoe verleid je jongeren tot geven? Drie belangrijke motivators

Hoe verleid je jongeren tot geven?

Regelmatig krijg ik in de trainingen Conceptontwikkeling en Contentcreatie professionals die werkzaam zijn binnen goede doelen. Omdat goede doelen enorm afhankelijk zijn van giften zijn fondsenwervers constant op zoek naar het gouden ei: de ultieme campagne die jongeren, het liefst voor langere tijd, overhaalt geld te doneren. En dat is verrekt ingewikkeld. Niemand neemt meer een abonnement ergens op of wil zich voor langere tijd aan iets verbinden. Persoonlijk collecteren, aan de deur of in teams op straat, hoe ongemakkelijk voorbijgangers het ook vinden, is jarenlang de meest succesvolle manier gebleken. Maar jongeren zijn gevoelig voor andere impulsen.

The Times They Are a-Changin’

Jongeren zijn vluchtiger, lopen langs zonder van hun telefoon op te kijken, en geven pas aandacht op momenten dat zij daar zelf voor kiezen.

Een tijdje terug heb ik zelf aan het Kankerfonds nog de suggestie gedaan een donatie aan Tinder te koppelen. De meeste Tinderaars swipen razendsnel door het aanbod. Doe er gewoon een schermpje met een swipe voor het Kankerfonds tussen. Past Tinder niet bij het Kankerfonds? Waarom niet? Daar is vast een heel creatief concept aan te plakken. Amnesty International is inmiddels ook met Tinder in zee. Goede doelen kunnen veel meer in de belevingswereld van jongeren gaan zitten. Via sport, dating, muziek, online kijkgedrag. Dit artikel op Adformatie gaat daar ook over; doneren verandert met de jaren.

De drie B’s voor een succesvolle doneercampagne

Uit onderzoek van Mediaxplain blijkt dat er voor de jongere doelgroep drie belangrijke motivators zijn om te doneren: Beroering, Bereiken en het wegnemen van Barrières. Als het op doneren aankomt blijken jongere mensen vatbaarder voor externe waarden, zoals wanneer er wordt ingespeeld op emotie (54% jong versus 40% oud). Ook karma (42% jong versus 23% oud) en een goed gevoel over zichzelf krijgen (59% jong versus 42% oud) spelen voor hen een grotere rol. Naast beroering lijkt ook de manier van bereiken van invloed. Een duidelijke reden van buitenaf, zoals sociale druk (52% jong versus 32% oud) of niet achter willen blijven (36% jong versus 21% oud), vormt voor jongere mensen een trigger die de kans op doneren vergroot. Tot slot geeft 40% van de jongere doelgroep aan dat zij het snelst geneigd zijn te doneren wanneer het hen makkelijk wordt gemaakt, zoals met iDeal of via een sms.

Wil je als fondsenwerver ook aan de slag met creatieve campagneconcepten? In november geven we fondsenwervers 2o% korting op alle trainingen.

– Trendwatching en Forecasting

– Conceptontwikkeling

– Overtuigen met Storytelling

– Designthinking

– Contentcreatie en visuele communicatie

– Copywriting

– Incompany programma’s

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug

altijd-bezig-zijn-is-killing-voor-je-creativiteit