Geestige inhakers op het WK? Zorg dat je binnen de lijnen speelt

Het Wereldkampioenschap Voetbal in Rusland is losgebarsten. Zonder Oranje. Geen juichpakken, geen oranje bier, geen wuppies en verkleedplezier. Het is oranjevrij in advertentieland. 

Maar toch..als creatief, marketeer, copywriter of designer kun je er mooi op inspelen. Ben jij al geestige inhakers op het WK aan het bedenken? Let dan wel op de juridische haken en ogen. Met advertenties, producten of diensten inhaken op het WK mag. Maar je moet wel op een paar door FIFA opgestelde juridische regels passen. Doe je dit niet, dan riskeer je een fikse boete. Deze regels zijn er om de officiële sponsoren te beschermen. Waar het met name om draait is dat je geen inbreuk mag doen aan het merkenrecht, auteursrecht of andere intellectuele eigendomsrechten van de FIFA.

Wil je weten hoe je als marketeer tijdens het WK binnen de lijnen blijft spelen?

Het gebruik van het officiële logo, beeldmateriaal en geregistreerde merknamen is zonder toestemming van de FIFA niet toegestaan. Ook moet je voorzichtig zijn met associaties die te sterk de suggestie wekken dat je aan het evenement bent verbonden. Bijvoorbeeld sfeerbeelden en symbolen van het gastland Rusland in combinatie met voetbal.

Download hier de officiële regelgeving van de FIFA.

Tot slot nog een aantal opvallende inhakers van de afgelopen jaren. Een beetje ter inspiratie en een beetje omdat het gewoon leuk is.

Bavaria Leeuwenhose uit 2006

Bavaria Leeuwenhose uit 2006

 

Erger je wel voetbalspel poster uit 2014 (foto: TMG)

Erger je wel voetbalspel poster uit 2014 (foto: TMG)

Erger je wel voetbalspel van Lidl uit 2014 (foto: Bol.com)

Erger je wel voetbalspel van Lidl uit 2014 (foto: Bol.com)

 

Calve Chili uit 2014 (Foto: meulesteen.nl)

Calve Chili uit 2014 (Foto: meulesteen.nl)

 

Hema juichpak uit 2014 (Foto: Rendement uitgeverij)

Hema juichpak uit 2014 (Foto: Rendement uitgeverij)

Inspiratie nodig voor het maken van creatieve content? Lees dan verder over onze training Contentcreatie en Visuele communicatie. Wil je je merk op een opvallende manier in de kijker spelen en free publicity genereren? Lees dan meer over onze masterclass Guerilla Marketing en free publicity .

Waarom heb ik dat niet bedacht!

Met een klein budget opvallen en scoren bij je doelgroep? Het kan met Guerrilla marketing

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug