Creativiteit v.s Data..wie gaat het winnen in een one-to-one?

Leuk stuk op Frank News, waarin gesteld wordt dat de reclameman die afgaat op z’n gut feeling uitstervende is. Waarom? Omdat data het succes van een campagne veel beter blijkt te voorspellen dan de jeuk van een “old school creatief”.

There’s a war going on tussen 2 kampen – reclamelui die zweren bij pure creativiteit, die wars zijn van de invloed van data en cijfers – en de ‘new school’ marketeers die data juist omarmen en voor wie creativiteit niet langer een leidende factor is.

Je weet waarschijnlijk al dat hedendaagse muziek zo’n beetje volledig op computers gebouwd kan worden. Omdat musicmakers al precies waar solootjes en refreintjes moeten komen, de modulaties, koortjes, breaks en hoogtepunten. Ik denk niet dat iemand daar nog van opluistert. In de reclamewereld gaat het ook die kant op. Door data kun je namelijk heel goed blootleggen welke campagne, met welke intentie en op welke wijze gebracht succes zal hebben.

En als je op data afgaat

hebben we al die creatieven dan nog wel nodig in de toekomst? Gelukkig ligt de waarheid in het midden. De geruststellende conclusie van Frank News is dan ook dat al die data de creatief juist gaan helpen. Die geven namelijk de kaders aan waarbinnen de creatief los kan.

“Met data kun je geen merk bouwen”, zegt Martin de Munnik, neuromarketing expert en partner bij Neurensics.  “Maar een merk is een naam met associaties. Kies je de verkeerde associaties, dan bouw je dus een verkeerd merk. Die associaties krijg je doorgaans van de klant mee. Maar of ze relevant zijn, weet je niet. Zou je brain data gebruiken, dan weet je dat wel. En natuurlijk heb je dan een creatief nodig die dit vertaalt. Maar de data bepalen hoe je dit merk in het geheugen van de consument krijgt. Hoe je het brein op de juiste manier moet activeren.

Je ziet dat Google bij YouTube heeft gezegd dat hun prerolls niet langer dan 20 seconden mogen zijn en hun bumpers niet langer dan acht seconden. Er is geen reclameman die weet hoe je een boodschap in acht seconden gepropt krijgt. Als je brain data gebruikt weet je dat wel. Je weet dan waar je je op moet focussen in die boodschap. Wij weten wat we moeten triggeren in het brein om succesvol te zijn. Creatie legt daar vervolgens een sausje overheen.’’

Verder lezen op Frank News?

 

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug

versdenkers-clickbaitkunst-en-advertising